Je bent momenteel op de Nederlandse (NL) versie van de site. Andere taal kiezen

Bezoekers met een visuele beperking

Disneyland® Paris biedt diverse services om mensen met een visuele beperking van elk magisch moment van hun verblijf te kunnen laten genieten.

Services in Disney Parken

Om als gast met een visuele beperking in de attracties te kunnen, dien je bij aankomst in de Disney® Parken met je begeleider(s), waarvan er één een gezonde volwassene moet zijn van minimaal 18 jaar, naar Donald Desk, City Hall of Studio Services te gaan.
Een Cast Member (Disneymedewerker) bij de receptie zal je van informatie over toegangsmogelijkheden van attracties en indien nodig van een Access Card voorzien.

Om in aanmerking te komen voor een Priority Card moet je een invalidenkaart of een medische verklaring kunnen overleggen (Meer informatie hierover vind je op de Toegankelijkheidsgidsen voor de Disney® Parken).
In sommige attracties ervaar je exact dezelfde sensatie als andere bezoekers. In andere attracties zal je begeleider de omgeving moeten omschrijven.
Bekijk het gedeelte 'Belangrijke aanbevelingen en restricties' bij de omschrijving van elke attractie.
Bij City Hall en Studio Services is een gids in boekvorm met grote letters verkrijgbaar (in het Frans en het Engels).
Indien u met een geleidehond of een assistentie hond verblijft, informeert u zich in de rubriek Assistentie Dieren.

Zie onze Toegankelijkheidsgids in de Disney® Parken voor meer informatie.

Toegang tot attracties

Disneyland Paris heeft twee speciale toegangskaarten (de Priority Card en de Easy Access Card) waarmee gasten met een handicap tot bepaalde attracties toegang kunnen krijgen via speciaal aangepaste ingangen. Meer informatie hierover vind je op de Toegankelijkheidsgidsen van de Disney® Parken. De manier waarop de toegankelijkheid is geregeld, verschilt per attractie.
Priority Card: voor gasten met een handicap (die officieel als gehandicapt geregistreerd zijn).
Easy Access Card: voor gasten met een tijdelijke beperking of invaliderende ziekte.
Als de kaarthouder niet in de attractie gaat, moet(en) de begeleider(s) in de gewone wachtrij.

Zie onze Toegankelijkheidsgids in de Disney® Parken voor meer informatie.

Waarschuwing

Om in de attracties te kunnen, moeten alle bezoekers uit veiligheidsoverwegingen begeleid worden door minstens één gezonde volwassene van 18 jaar of ouder, die hen kan helpen. Dit geldt voor alle bezoekers met:
- Een mobiele of visuele beperking (blind)
- Een cognitieve of mentale stoornis
- Een gedragsstoornis of autisme
- Een leerstoornis

*behalve bij attracties waar die persoon meerdere personen met een beperking mag begeleiden (Raadpleeg de specifieke informatie bij elke attractie)

Hou er rekening mee dat in sommige attracties beperkte verlichting, flitslichten of harde geluidseffecten kunnen voorkomen.
Begeleiders dienen met al deze factoren rekening te houden bij het plannen van hun verblijf.

Zie onze Toegankelijkheidsgids in de Disney® Parken voor meer informatie.

Vereiste documenten voor het verkrijgen van een speciale toegangskaart

Priority Card: voor gasten met een handicap (die officieel als gehandicapt geregistreerd zijn).

  • Inwoners van Frankrijk: invaliditeitskaart; voorrangskaart voor gehandicapten; bewijs dat je moeilijk kunt staan; oorlogsinvalidenkaart; Europese gehandicaptenparkeerkaart.
  • Inwoners van andere landen: gehandicaptenkaart; Europese gehandicaptenkaart; officiële documenten uit het land waarin je woont; oorlogsinvalidenkaart; medische verklaring, ondertekend en van een stempel voorzien door de arts, minder dan 3 maanden oud en waarin wordt verklaard dat de betreffende persoon een blijvende beperking heeft.
Easy Access Card: voor gasten met een tijdelijke beperking of invaliderende ziekte en voor zwangere vrouwen.
  • Medische verklaring: originele verklaring in het Frans of Engels, ondertekend en van een stempel voorzien door de arts, minder dan 3 maanden oud en waarin wordt verklaard dat de betreffende persoon zwanger is of een tijdelijke beperking of invaliderende ziekte heeft (bijv. door gipsverband of postoperatieve verschijnselen).

Belangrijke informatie

De speciale toegangskaarten worden verstrekt op basis van de informatie die je ons geeft. Het is belangrijk dat je ons de juiste informatie verstrekt, omdat we op grond daarvan eventuele toegankelijkheidsbeperkingen bepalen met het oog op jouw veiligheid en die van je begeleider(s). Disneyland® Paris kan niet aansprakelijk worden gesteld indien bij aanvraag voor een speciale toegangskaart onjuiste informatie is verstrekt.

Deze kaarten zijn strikt persoonlijk en bij gebruik ervan kan je om legitimatie worden gevraagd. De kaarten blijven eigendom van Disneyland® Paris en kunnen bij misbruik worden ingetrokken. Bij attracties waar je niet ingaat, moet(en) je begeleider(s) in de gewone wachtrij. We kunnen niet garanderen dat je daadwerkelijk voor een kaart in aanmerking komt.

Begeleiders

Niet meer dan 4 personen
Alle begeleiders dienen bij het verstrekken van de kaart aanwezig zijn.

Waaronder ten minste 1 valide volwassene (18 jaar of ouder) die je helpen kan wanneer je:
- een mobiele beperking hebt;
- een visuele beperking hebt;
- een mentale beperking hebt*;
- een autistische of gedragsstoornis hebt*.

*Bij sommige attracties mag één begeleider meerdere gasten met deze beperking begeleiden.

Uit veiligheidsoverwegingen kan in sommige attracties slechts één gast met een handicap per keer mee. Raadpleeg de specifieke informatie bij elke attractie.
Als de kaarthouder niet in de attractie gaat, moet(en) de begeleider(s) in de gewone wachtrij.
Begeleiders dienen hun taken tijdens het bezoek aan de Disney Parken toegewijd uit te voeren. Dat houdt in:

  • opvolgen van de instapinstructies die de Cast Members bij de attracties geven;
  • bij de gehandicapte gast in de attractie blijven;
  • helpen bij over-, in- en uitstappen;
  • helpen bij evacuaties;
  • doorgeven van schriftelijke en mondelinge boodschappen en veiligheidsinstructies van Disneyland® Paris;
  • de door hun begeleide gast(en) indien nodig geruststellen;
  • de door hun begeleide gast(en) helpen bij het kiezen van de meest geschikte attracties.
«TOPTIP» gratis toegangsticket voor de Parken voor één begeleider na overleggen van de juiste documenten (reis en accommodatie niet inbegrepen).

Geleide- en hulphonden toegestaan

De meeste attracties in Disney Parken laten geleide- en hulphonden toe, met uitzondering van de later in deze gids vermeldde attracties. Honden moeten aangelijnd zijn. Geleidehonden en hulphonden mogen hun behoefte doen in de groene gebieden. We raden je aan een bak mee te nemen zodat je hond gedurende de dag regelmatig kan drinken.

Let op: het is onze Cast Members niet toegestaan op je hond te passen. Als je in een attractie wilt die verboden is voor honden, moet je je hond bij een van je begeleiders achterlaten.

Geleide- en hulphonden zijn niet toegestaan in de volgende attracties:

Disneyland® Park
Rustler Roundup Shootin' Gallery
Big Thunder Mountain
Indiana Jones™ and the Temple of Peril
Pirates of the Caribbean
Blanche Neige et les Sept Nains®
Les Voyages de Pinocchio
Peter Pan's Flight
Dumbo the Flying Elephant
Mad Hatter's Tea Cups
Casey JR. le Petit Train du Cirque
Orbitron
Star Tours
Hyperspace Mountain
Autopia

Walt Disney Studios® Park
The Twilight Zone Tower of Terror™
Armageddon Special Effects
Rock 'n' Roller Coaster starring Aerosmith
Cars Quatre Roues Rallye
Crush's Coaster
Les Tapis Volants - Flying Carpets Over Agrabah
Toy Soldiers Parachute Drop
Slinky Dog Zigzag Spin
RC Racer

Shops

Alle winkels in Disneyland® Paris zijn goed toegankelijk. Aarzel niet een Cast Member om hulp of informatie te vragen.

Restaurants

Om tijd te besparen in restaurants en buffetrestaurants is het verstandig een tafel te reserveren. Bel: +33 1 60 30 40 50 (Engels en Frans gesproken, internationaal tarief). Als je hulp nodig hebt, vraag het gerust aan een Cast Member. Om je te helpen bij de keuze van een eetgelegenheid, hebben we een handige restaurantgids (1MB, PDF) samengesteld met alle benodigde informatie, met name waar het gaat om voedselallergie.

Verblijf in een Disney Hotel

Om veiligheidsredenen raden wij je aan bij aankomst in je hotel de receptie op de hoogte te brengen van je visuele beperking. Een Cast Member (Disneymedewerker) zal je naar je kamer brengen en je rondleiden door het Disney Hotel zodat je de weg kent. Hij of zij zal je alle extra informatie geven die nodig is om je verblijf aangenamer te maken.

Telefoons en afstandsbedieningen met grote knoppen alsmede kamersleutels met braille zijn beschikbaar op verzoek.

Hier kun je om vragen bij het reserveren van je Disney Hotelkamer of bij aankomst bij de receptie.

Aanvullende informatie - Opens a dialog

Services in de Parken

  • Toegankelijkheidsdiensten

Locatie Bezoekers met een visuele beperking

Beginning of tooltip content End of tooltip content
  • Heb je een vraag over onze producten of aanbiedingen?
    Bel onze Nederlandstalige experts in het hart van de Disney® Parken op 
    0900 34 76 39 65
  • €1.00 per gesprek
Footer Links
© Disney • Pixar, Alle rechten voorbehouden