Je bent momenteel op de Nederlandse (NL) versie van de site. Andere taal kiezen

Bezoekers met beperkte mobiliteit

Disneyland® Paris biedt diverse services om mensen met beperkte mobiliteit van elk magisch moment van hun verblijf te kunnen laten genieten.

Services in Disney Parken

Om als gast met een mobiliteitsbeperking in de attracties te kunnen, dien je bij aankomst in de Disney® Parken met je begeleider(s), waarvan er één een gezonde volwassene moet zijn van minimaal 18 jaar, naar Donald Desk, City Hall of Studio Services te gaan.
Om in aanmerking te komen voor een Priority Card moet je een invalidenkaart of medische verklaring kunnen overleggen (Meer informatie hierover vind je op de Toegankelijkheidsgidsen voor de Disney® Parken).
Indien u met een geleidehond of een assistentie hond verblijft, informeert u zich in de rubriek Assistentie Dieren.

Zie onze Toegankelijkheidsgids in de Disney® Parken voor meer informatie.

Toegang tot attracties

Disneyland Paris heeft twee speciale toegangskaarten (de Priority Card en de Easy Access Card) waarmee gasten met een handicap tot bepaalde attracties toegang kunnen krijgen via speciaal aangepaste ingangen. Meer informatie hierover vind je op de Toegankelijkheidsgidsen van de Disney® Parken. De manier waarop de toegankelijkheid is geregeld, verschilt per attractie.
Priority Card: voor gasten met een handicap (die officieel als gehandicapt geregistreerd zijn).
Easy Access Card: voor gasten met een tijdelijke beperking of invaliderende ziekte.
Als de kaarthouder niet in de attractie gaat, moet(en) de begeleider(s) in de gewone wachtrij.

Zie onze Toegankelijkheidsgids in de Disney® Parken voor meer informatie.

Waarschuwing

Om in de attracties te kunnen, moeten alle bezoekers uit veiligheidsoverwegingen begeleid worden door minstens één gezonde volwassene van 18 jaar of ouder, die hen kan helpen. Dit geldt voor alle bezoekers met:

- Een mobiele of visuele beperking (blind)
- Een cognitieve of mentale stoornis
- Een gedragsstoornis of autisme
- Een leerstoornis

*met uitzondering van sommige attracties waar 1 volwassene meerdere personen met een beperking mag begeleiden (Raadpleeg de specifieke informatie bij elke attractie) Cast Members (Disneyland Medewerkers) kunnen je niet begeleiden noch naar de verschillende attracties brengen.

Om het meeste uit je verblijf te halen, raden we aan de Toegankelijkheidsgidsen voor de Disney® Parken door te nemen.
We raden alle bezoekers aan de weersvoorspelling te bekijken en naar behoren te kleden.
Voor attracties waarbij je je rolstoel richting het attractievoertuig moet verplaatsen, dien je ervoor te zorgen dat je door minstens een gezonde volwassene (minstens 18 jaar oud) geholpen wordt. Het is Cast Members niet toegestaan bezoekers uit hun rolstoel te helpen of te begeleiden.

Voor sommige attracties is het noodzakelijk dat bezoekers in staat zijn zich zelfstandig te verplaatsen en trappen te lopen.

In Walt Disney Studios® Park zijn de wachtrijen toegankelijk voor rolstoelen. Dit geldt ook voor sommige attracties in Disneyland® Park (Buzz Lightyear Laser Blast, Princess Pavilion en Meet Mickey Mouse).

Zie onze Toegankelijkheidsgids in de Disney® Parken voor meer informatie.

Vereiste documenten voor het verkrijgen van een speciale toegangskaart

Priority Card: voor gasten met een handicap (die officieel als gehandicapt geregistreerd zijn).

  • Inwoners van Frankrijk: invaliditeitskaart; voorrangskaart voor gehandicapten; bewijs dat je moeilijk kunt staan; oorlogsinvalidenkaart; Europese gehandicaptenparkeerkaart.
  • Inwoners van andere landen: gehandicaptenkaart; Europese gehandicaptenkaart; officiële documenten uit het land waarin je woont; oorlogsinvalidenkaart; medische verklaring, ondertekend en van een stempel voorzien door de arts, minder dan 3 maanden oud en waarin wordt verklaard dat de betreffende persoon een blijvende beperking heeft.
Easy Access Card: voor gasten met een tijdelijke beperking of invaliderende ziekte en voor zwangere vrouwen.
  • Medische verklaring: originele verklaring in het Frans of Engels, ondertekend en van een stempel voorzien door de arts, minder dan 3 maanden oud en waarin wordt verklaard dat de betreffende persoon zwanger is of een tijdelijke beperking of invaliderende ziekte heeft (bijv. door gipsverband of postoperatieve verschijnselen).

Belangrijke informatie

De speciale toegangskaarten worden verstrekt op basis van de informatie die je ons geeft. Het is belangrijk dat je ons de juiste informatie verstrekt, omdat we op grond daarvan eventuele toegankelijkheidsbeperkingen bepalen met het oog op jouw veiligheid en die van je begeleider(s). Disneyland® Paris kan niet aansprakelijk worden gesteld indien bij aanvraag voor een speciale toegangskaart onjuiste informatie is verstrekt.

Deze kaarten zijn strikt persoonlijk en bij gebruik ervan kan je om legitimatie worden gevraagd. De kaarten blijven eigendom van Disneyland® Paris en kunnen bij misbruik worden ingetrokken. Bij attracties waar je niet ingaat, moet(en) je begeleider(s) in de gewone wachtrij. We kunnen niet garanderen dat je daadwerkelijk voor een kaart in aanmerking komt.

Begeleiders

Niet meer dan 4 personen
Alle begeleiders dienen bij het verstrekken van de kaart aanwezig zijn.

Waaronder ten minste 1 valide volwassene (18 jaar of ouder) die je helpen kan wanneer je:
- een mobiele beperking hebt;
- een visuele beperking hebt;
- een mentale beperking hebt*;
- een autistische of gedragsstoornis hebt*.

*Bij sommige attracties mag één begeleider meerdere gasten met deze beperking begeleiden.

Uit veiligheidsoverwegingen kan in sommige attracties slechts één gast met een handicap per keer mee. Raadpleeg de specifieke informatie bij elke attractie.
Als de kaarthouder niet in de attractie gaat, moet(en) de begeleider(s) in de gewone wachtrij.
Begeleiders dienen hun taken tijdens het bezoek aan de Disney Parken toegewijd uit te voeren. Dat houdt in:

  • opvolgen van de instapinstructies die de Cast Members bij de attracties geven;
  • bij de gehandicapte gast in de attractie blijven;
  • helpen bij over-, in- en uitstappen;
  • helpen bij evacuaties;
  • doorgeven van schriftelijke en mondelinge boodschappen en veiligheidsinstructies van Disneyland® Paris;
  • de door hun begeleide gast(en) indien nodig geruststellen;
  • de door hun begeleide gast(en) helpen bij het kiezen van de meest geschikte attracties.
«TOPTIP» gratis toegangsticket voor de Parken voor één begeleider na overleggen van de juiste documenten (reis en accommodatie niet inbegrepen).

Zwangere vrouwen

Alles wat je als zwangere vrouw moet weten over een bezoek aan Disneyland® Paris.

Toegang tot de attracties voor zwangere vrouwen

Disneyland Paris heet zwangere vrouwen welkom en vergemakkelijkt de toegang tot attracties onder bepaalde voorwaarden.

Ga bij aankomst in de Disney® Parken met je begeleider(s) naar de Donald Desk, City Hall of Studio Services. Daar krijg je van een Cast Member (Disney medewerker) alle informatie over de toegankelijkheidsvoorzieningen in de Parken en, indien nodig, een Easy Access Card. Deze Easy Access Card is geldig voor jou en maximaal vier begeleiders.

Om het jou en je begeleider(s) gemakkelijker te maken, hebben we voor alle attracties in de Disney® Parken een reserveringssysteem opgezet. Toon je Easy Access Card bij de ingang van een attractie aan een Cast Member en je krijgt te horen op welk tijdstip je terug kunt komen. Een volgende reservering kan pas worden gemaakt nadat de eerste is verlopen.

Om in aanmerking te komen voor een Easy Access Card moet je een medische verklaring overleggen.

Zie onze Toegankelijkheidsgids in de Disney® Parken voor meer informatie.

Aangepaste minibussen

Aangepaste minibusjes zijn alleen beschikbaar voor gasten in een begeleidingsafhankelijke rolstoel. Als je in een rolstoel zit kun je om de rolstoeltoegankelijke minibus verzoeken. Deze opereert als shuttlebus tussen de Disney Parken en jouw Disney Hotel (met uitzondering van Disney's Davy Crockett Ranch). Je kunt de bus bestellen bij de receptie van je Disney Hotel, bij City Hall in Disneyland® Park, bij Studio Services in Walt Disney Studios® Park of bij de Disney Express-balie in het TGV/RER-treinstation. Disneyland® Paris ontdekken is eenvoudig en gemakkelijk.  De gratis shuttleservice van Disneyland® Paris rijdt tussen alle Disney® Hotels (met uitzondering van Disney's Davy Crockett Ranch) en de Disney® Parken zijn rolstoeltoegankelijk.

Rolstoelverhuur

Handbewogen rolstoelen zijn te huur in de Disney Parken bij het rolstoelverhuurpunt net na de hoofdingang van elk Disney Park. Rolstoelen kunnen niet vooraf gereserveerd worden. De prijs per dag is € 20 en er wordt een borg van €50 gevraagd te voldoen met cheque of creditcard (prijzen zijn aan verandering onderhevig).

Let op: voor houders van een Annual Dream Passport is rolstoelverhuur gratis (wel borg vereist).

Het is castleden (Disneymedewerkers) niet toegestaan om je in de Disney Parken te begeleiden.

Toiletten

Alle toiletten zijn rolstoeltoegankelijk. Unisex toiletten met ruimte voor rolstoelgebruikers en hun begeleider zijn aanwezig in elk Land van Disneyland® Park en bij Moteurs...Action! Stunt Show Spectacular® in Walt Disney Studios® Park (toiletten alleen geopend gedurende de shows).

Shops

Alle winkels in Disneyland® Paris zijn rolstoeltoegankelijk. Aarzel niet een Cast Member om hulp te vragen als je ergens niet bij kunt. Sommige winkels hebben rolstoeltoegankelijke paskamers (vraag de Cast Members om informatie).

Restaurants

Alle restaurants met tafelservice in Disneyland® Paris zijn rolstoeltoegankelijk. Wachtruimtes van de selfservice-restaurants zijn niet altijd rolstoeltoegankelijk. Vraag in dat geval een Cast Member (Disney-medewerker) om hulp. Om je te helpen bij de keuze van een eetgelegenheid, hebben we een handige restaurantgids samengesteld met alle benodigde informatie, met name waar het gaat om voedselallergieën.

Download de voedselallergie-gids (1MB, PDF)

Verblijf in een Disney Hotel

Al onze hotels hebben faciliteiten voor gasten met beperkte mobiliteit.

De kamers:
We hebben diverse soorten kamers die voor rolstoelgebruikers zijn aangepast. Elke kamer heeft een extra-grote badkamer met bad, handrails en een hoog toilet. Aangrenzende kamers met tussendeur zijn beschikbaar op verzoek. Gasten met beperkte mobiliteit kunnen een speciale stoel huren zodat zij zich kunnen wassen zonder hulp (dient aangevraagd te worden bij het reserveren van de kamer). De slaapkamerdeur heeft een spionnetje op rolstoelhoogte.

Let op: De badkamers in de Disney hotels Newport Bay Club®, Davy Crockett Ranch, Sequoia Lodge®, Santa Fe® en enkele in hotel Cheyenne® zijn voorzien van een aangepaste douche voor mensen met een handicap.

Aanvullende informatie - Opens a dialog

Services in de Parken

  • Toegankelijkheidsdiensten

Locatie Bezoekers met beperkte mobiliteit

Beginning of tooltip content End of tooltip content
© Disney • Pixar, Alle rechten voorbehouden